S-1
|
Sygnały świetlne (w kolejności: zielony - żółty - czerwony - czerwony z żółtym i znów zielony) nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają:
- sygnał zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator. Mimo tego nie wolno wjechać za sygnalizator, jeżeli ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, lub ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego (korek);
- sygnał żółty - zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony;
- sygnał czerwony - zakaz wjazdu za sygnalizator;
- sygnały czerwony i żółty, nadawane jednocześnie - zakaz wjazdu za sygnalizator; sygnały te oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał zielony.
Sygnalizator używany poza skrzyżowaniem do kierowania ruchem na zwężonym odcinku drogi może nadawać sygnały o dwóch barwach - zielonej i czerwonej.
WAŻNA ZASADA: Kierujący tramwajem skręcający na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi może je opuścić, pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się na wprost. Przepisu nie stosuje się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym oznaczonym znakami C-12.
Na przykładzie obok, to rowerzysta pojedzie pierwszy przez skrzyżowanie.
Trzeba też pamiętać, że wskazania sygnalizatora mają pierwszeństwo przed znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu przez skrzyżowania.
MAJĄ COŚ WSPÓLNEGO
S-2
|
Taki sygnał: światło czerwone wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki nadawane przez sygnalizator oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu. Wolno, ale pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem (bo przecież pali się czerwone światło) i ustąpi pierwszeństwa jadącym drogą poprzeczną. Inaczej mówiąc - nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23. Zawracanie (podobnie jak skręcanie), jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
Sygnalizator tego typu nie mówi nic o (bez)kolizyjności przejazdu.
MAJĄ COŚ WSPÓLNEGO