Aż trudno uwierzyć, że dopiero sto lat temu, kiedy Polska odzyskała niepodległość, wprowadzono w naszym kraju pierwsze znaki drogowe. Było ich tylko sześć i wszystkie miały kształt trójkąta - tak jak dzisiaj znaki ostrzegawcze.

Co ciekawe - już wówczas - aż dwa z nich dotyczyły przejazdów kolejowych. Trzeci znak wskazywał na skrzyżowanie lub rozwidlenie dróg, a inny ostrzegał przed niebezpiecznym i niewidocznym wcześniej zakrętem - co przy ówcześnie rozwijanych prędkościach wydaje się grubą przesadą. Z kolei następny przypominał dzisiejszy znak oznaczający nierówną drogę i można przypuszczać, że był często na naszych drogach ustawiany, podobnie zresztą jak dzisiaj. Ostatni - z pionową kreską pośrodku - wskazywał wszelkie inne niebezpieczeństwa.

Obecnie mamy w kraju grubo ponad 300 znaków!

W takim gąszczu trudno jest się zorientować, które znaki drogowe są przeznaczone dla pieszych, powinny być przez nich znane i rozumiane, a co najważniejsze przestrzegane, a które dają znać innym kierującym o tych pieszych. Jakie z kolei znaki są istotne dla rowerzystów i ich bezpieczeństwa na drodze, a które zwracają uwagę innych kierujących na rowerzystów mogących np. przejeżdżać przez drogę.
Równie duża grupa znaków drogowych, to te, które decydują i wskazują na to, kto ma pierwszeństwo przejazdu, a kto musi tego pierwszeństwa ustąpić. Inna z kolei grupa znaków pokazuje skrzyżowania, ich organizację i sposób w jaki należy je bezpiecznie pokonać.
Sporo znaków ma tylko jeden cel - wskazać kierującemu w jakim kierunku powinien jechać, oraz jaką powinien rozwijać prędkość.

Co ciekawe w każdej z wymienionych powyżej grup znaków, spotkać można zarówno znaki ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne jak i tabliczki do tych znaków, znaki kierunku czy wreszcie znaki poziome, namalowane na jezdni.

Poniżej na tej stronie znajdziesz znaki i sygnały drogowe, które wskazują w jakim kierunku można lub należy się poruszać, a w którą stronę jazda jest zabroniona:

 

A-6d wlot drogi jednokierunkowej z prawej stronyA-6e wlot drogi jednokierunkowej z lewej stronyB-21 zakaz skrętu w lewoB-22 zakaz skrętu w prawoB-23 zakaz zawracaniaB-24 koniec zakazu zawracaniaC-1 nakaz jazdy w prawo przed znakiemC-2 nakaz jazdy w prawo za znakiemC-3 nakaz jazdy w lewo przed znakiemC-4 nakaz jazdy w lewo za znakiemC-5 nakaz jazdy prostoC-6 nakaz jazdy prosto lub w prawoC-7 nakaz jazdy prosto lub w lewoC-8 nakaz jazdy w prawo lub w lewoC-9 nakaz jazdy z prawej strony znakuC-10 nakaz jazdy z lewej strony znakuC-11 nakaz jazdy z prawej lub lewej strony znakuC-12 ruch okrężnyP-8a strzałka kierunkowa na wprostP-9a strzałka naprowadzająca w lewoT-8 tabliczka wskazująca miejsce, w którym ruch pojazdów został skierowany na tory tramwajoweT-18 tabliczka wskazująca nieoczekiwaną zmianę kierunku ruchu o przebiegu wskazanym na tabliczceE-1b tablica przeddrogowskazowa przed wjazdem na autostradęE-2a drogowskaz tablicowy umieszczany obok jezdniE-3 drogowskaz w kształcie strzały do miejscowości wskazujący numer drogiF-7 sposób jazdy w związku z zakazem skręcania w lewoF-8 objazd w związku z zamknięciem drogiF-9 znak prowadzący na drodze objazdowejF-10 kierunki na pasach ruchuF-21 ruch skierowany na sąsiednią jezdnięS-3c sygnalizator kierunkowy na wprostS-3d sygnalizator kierunkowy w prawoS-3e sygnalizator kierunkowy w lewoS-7 sygnalizator z sygnałem nakazującym opuszczenie pasa ruchuP-3a kierujący ruchem stoi bokiem z wyciągniętą ręką poziomo