Trudno w to uwierzyć, że dopiero sto lat temu, kiedy Polska odzyskała niepodległość, wprowadzono w naszym kraju pierwsze znaki drogowe. Było ich tylko sześć i wszystkie miały kształt trójkąta - tak jak dzisiaj znaki ostrzegawcze.

Co ciekawe, aż dwa z nich (już wówczas) dotyczyły przejazdów kolejowych. Trzeci znak wskazywał na skrzyżowanie lub rozwidlenie dróg, a inny ostrzegał przed niebezpiecznym i niewidocznym wcześniej zakrętem - co przy ówcześnie rozwijanych prędkościach wydaje się grubą przesadą. Z kolei następny przypominał dzisiejszy znak oznaczający nierówną drogę i można przypuszczać, że był często na naszych drogach ustawiany, podobnie zresztą jak dzisiaj. Ostatni - z pionową kreską pośrodku - wskazywał wszelkie inne niebezpieczeństwa.
Obecnie mamy w kraju grubo ponad 300 znaków!


W takim gąszczu trudno jest się zorientować, które znaki drogowe są przeznaczone dla pieszych, powinny być przez nich znane i rozumiane, a co najważniejsze przestrzegane, a które dają znać innym kierującym o tych pieszych. Jakie z kolei znaki są istotne dla rowerzystów i ich bezpieczeństwa na drodze, a które zwracają uwagę innych kierujących na rowerzystów mogących np. przejeżdżać przez drogę.
Równie duża grupa znaków drogowych, to te, które decydują i wskazują na to, kto ma pierwszeństwo przejazdu, a kto musi tego pierwszeństwa ustąpić. Inna z kolei grupa znaków pokazuje skrzyżowania, ich organizację i sposób w jaki należy je bezpiecznie pokonać.
Sporo znaków ma tylko jeden cel - wskazać kierującemu w jakim kierunku powinien jechać, oraz z jaką prędkością powinien się poruszać.

Co ciekawe w każdej z wymienionych powyżej grup znaków, spotkać można zarówno znaki ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne jak i tabliczki do tych znaków, znaki kierunku czy wreszcie znaki poziome, namalowane na jezdni.

Poniżej na tej stronie znajdziesz znaki drogowe, które powinni znać i stosować piesi, bo dla nich są między innymi przeznaczone, albo dla kierujących - w celu poinformowania o możliwości spotkania pieszych na swojej drodze:

 

A-9 przejazd kolejowy z zaporamiA-10 przejazd kolejowy bez zapórA-16 przejście dla pieszychA-17 dzieciB-12 zakaz wjazdu wózków ręcznychB-41 zakaz ruchu pieszychC-13/16 droga dla pieszych i rowerzystówC-16 droga dla pieszychC-16a koniec drogi dla pieszychD-6 przejście dla pieszychD-6b przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystówD-35 przejście podziemne dla pieszychD-36 przejście nadziemne dla pieszychD-40 strefa zamieszkaniaD-41 koniec strefy zamieszkaniaP-10 przejście dla pieszychP-26 piesiT-27 tabliczka wskazująca, że przejście dla pieszych jest szczególnie uczęszczane przez dzieciS-5 sygnalizator z sygnałami dla pieszych